2025: Χρονιά καμπής για την ωρολογοποιία;

Deloitte Swiss Watches Study 2025
Ανάκαμψη ή επιβράδυνση; Η ετήσια έκθεση της Deloitte για την ελβετική ωρολογοποιία είναι διαφωτιστική: οι τάσεις, οι δασμοί, οι προτιμήσεις του κοινού, η δευτερογενής αγορά, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης...

Πώς πηγαίνουν τα πράγματα για τον κλάδο της ωρολογοποιίας το 2025; Απαντήσεις στο ερώτημα αυτό έρχεται να δώσει η ετήσια έκθεση Deloitte Swiss Watch Industry Study 2025 η οποία μόλις δημοσιεύθηκε και περιέχει ενδιαφέροντα στοιχεία. Για όσους δεν το γνωρίζουν, η Deloitte, ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα εταιρειών παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών, με παρουσία σε περισσότερες από 150 χώρες και πάνω από 460.000 επαγγελματίες. Τα τελευταία 11 χρόνια εκπονεί μία ετήσια μελέτη γύρω από την ελβετική βιομηχανία της ωρολογοποιίας. Η φετινή έρευνά της βασίστηκε σε ένα online ερωτηματολόγιο που απαντήθηκε από 111 ανώτατα στελέχη του κλάδου το διάστημα μεταξύ Ιουνίου και Ιουλίου 2025, καθώς και σε συνεντεύξεις με ειδικούς της ωρολογοποιίας. Παράλληλα, το ίδιο χρονικό διάστημα, η Deloitte πραγματοποίησε διαδικτυακή έρευνα σε 6.500 καταναλωτές τόσο από την ελβετική αγορά όσο και από τις σημαντικότερες αγορές στις οποίες εξάγονται ελβετικά ρολόγια: Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Χονγκ Κονγκ, Ινδία, Ιταλία, Ιαπωνία, Σιγκαπούρη, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες. Μάλιστα στη φετινή έκθεση συμπεριλαμβάνεται για πρώτη φορά και το Μεξικό, με ειδικό κεφάλαιο, αφιερωμένο σε αυτή τη ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά.

Η έκθεση της Deloitte είναι ιδιαιτέρως εκτενής. Εμείς θα επικεντρωθούμε εδώ στα κύρια ευρήματά της και στη μέχρι τώρα πορεία του κλάδου της ωρολογοποιίας το 2025.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
©Watches & Wonders
  • Θετικό ή αρνητικό πρόσημο;

Το 43% των στελεχών του κλάδου εμφανίζεται απαισιόδοξο ως προς τις προοπτικές ανάπτυξης των εξαγωγών στις βασικές αγορές, έναντι ποσοστού μόλις 23% που βλέπει το μέλλον με πιο θετική ματιά. Οι μεσάζοντες, οι οποίοι είναι συνήθως οι πρώτοι που θα χτυπήσουν τα καμπανάκια κινδύνου για τον κλάδο, αναφέρουν περικοπές των επενδύσεων και αύξηση των βραχυπρόθεσμων συμβάσεων. Παρόλα αυτά το 61% σκοπεύει να δώσει προτεραιότητα στην κυκλοφορία νέων προϊόντων μέσα στον επόμενο χρόνο. Είναι σίγουρα θετικό σημάδι ότι η καινοτομία και η έρευνα και ανάπτυξη παραμένουν υψηλά στην ατζέντα των εταιρειών.

  • H έλευση των ρομπότ

Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης εξελίσσεται. Παρότι αξιοποιείται κυρίως για τη δημιουργία περιεχομένου και την αύξηση αποδοτικότητας, οι εταιρείες αρχίζουν να πειραματίζονται με μεγαλύτερη τόλμη. Σχεδόν το ένα τρίτο (29%) δηλώνει ότι σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει την AI για τη δημιουργική ανάπτυξη προϊόντων, ποσοστό αυξημένο καθώς το 2023 ήταν της τάξης του 20%.

  • Προτίμηση στο φυσικό κατάστημα

Τα δύο τρίτα των μαρκών και των εμπόρων αναφέρουν ότι οι online πωλήσεις αντιστοιχούν σε περίπου 10% του συνολικού τζίρου, ενώ το 16% εξακολουθεί να πουλά αποκλειστικά μέσω φυσικών καταστημάτων. Οι περισσότεροι εκτιμούν ότι τα φυσικά σημεία θα συνεχίσουν να αποτελούν το βασικό κανάλι πώλησης την επόμενη πενταετία.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
H ολοκαίνουρια αποκλειστική μπουτίκ της Vacheron Constantin στο Παρίσι είναι ένας σύγχρονος ναός της πολυτέλειας.
  • Διχασμένο το λιανεμπόριο

Ενώ το 41% των στελεχών σχεδιάζει να ανοίξει νέα monobrand ή flagship μπουτίκ εντός των επόμενων 12 μηνών, οι καταναλωτές κλίνουν προς το αντίθετο: το 38% δηλώνει ότι προτιμά τα multi-brand καταστήματα και μόλις το 23% τάσσεται υπέρ των αποκλειστικών monobrand μπουτίκ.

  • Από δεύτερο χέρι

Η αγορά των προϊδιόκτητων (pre-owned) ρολογιών γνωρίζει άνθηση, κυρίως μεταξύ των νεότερων αγοραστών. Το 40% των Μillennials και της Generation Z δηλώνει ότι είναι πιθανό να αγοράσει ένα προϊδιόκτητο ρολόι εντός του επόμενου έτους, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από εκείνο της Gen X και των Baby Boomers.

  • Τι ξημερώνει αύριο;

Η πρόθεση αγοράς ενός ρολογιού είναι πλέον εξίσου ισχυρή τόσο από τους άνδρες όσο και από τις γυναίκες, με τη ζήτηση να μην προέρχεται πλέον μόνο από τους άνδρες συλλέκτες. Οι μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης φαίνεται να προέρχονται από το γυναικείο κοινό και τη Generation Z, που αναμένεται να διαμορφώσουν το μέλλον της ωρολογοποιίας.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
Οι περισσότεροι οίκοι επενδύουν ολοένα και περισσότερο στα γυναικεία ρολόγια, προκειμένου να ικανοποιήσουν της ανάγκες του συγκεκριμένου κοινού. Όπως η Breitling που εμπλούτισε τη συλλογή Premier με κομψά γυναικεία μοντέλα.
Πώς έχει πάει μέχρι στιγμής η χρονιά;

Μετά τις αναταράξεις που προκάλεσε η πανδημία, το 2023 ήταν χρονιά-ορόσημο για την ελβετική ωρολογοποιία, καθώς τα έσοδα από εξαγωγές έφτασαν σε ιστορικό υψηλό, στα 26,7 δισεκατομμύρια ελβετικά φράγκα. Στις αρχές του 2024 όμως άρχισαν να εμφανίζονται σημάδια επιβράδυνσης της ζήτησης. Οι τιμές στη δευτερογενή αγορά υποχώρησαν, τα αποθέματα αυξήθηκαν και ο κλάδος κατέγραψε πτώση στις εξαγωγές. Συνολικά, το 2024 τα έσοδα από εξαγωγές μειώθηκαν σχεδόν κατά 3% σε σχέση με το 2023, ενώ ο όγκος των εξαγωγών έπεσε κατά 10% –πουλήθηκαν δηλαδή σχεδόν 1,5 εκατομμύριο λιγότερα ρολόγια σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η πτώση αφορούσε κυρίως ρολόγια με τιμή εξαγωγής κάτω από 3.000 ελβετικά φράγκα (που αντιστοιχεί περίπου σε 6.000-8.000 φράγκα τιμή λιανικής). Τα έσοδα εξαγωγών σε αυτό το τμήμα της αγοράς μειώθηκαν κατά 16%. Αντίθετα, τα ακριβότερα ρολόγια αποδείχθηκαν πιο ανθεκτικά, με τις εξαγωγές τους να αυξάνονται σε αξία κατά 1%, παρά τη μείωση του όγκου τους κατά 4%.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
©Watches & Wonders

Στο πρώτο εξάμηνο του 2025 καταγράφηκαν ορισμένα ενθαρρυντικά σημάδια, ωστόσο συνολικά η αγορά παρέμεινε εύθραυστη. Ο Ιανουάριος και ο Φεβρουάριος είχαν πτωτική πορεία, πριν σημειωθεί μια σύντομη αλλά έντονη ανάκαμψη τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, που βελτίωσε το κλίμα. Τον Απρίλιο, χάρη στην κορυφαία διοργάνωση ωρολογοποιίας της χρονιάς, την Watches & Wonders της Γενεύης, επικράτησε αισιοδοξία μεταξύ των εμπόρων, των δημοσιογράφων και του κοινού καθώς οι μάρκες παρουσίασαν μια ευρεία γκάμα νέων δημιουργιών.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
Ένα από τα σημαντικότερα λανσαρίσματα του φετινού Απριλίου στην Watches & Wonders της Γενεύης ήταν το Rolex Land-Dweller.

Ωστόσο το θετικό κλίμα δεν κράτησε πολύ. Τον Μάιο και τον Ιούνιο άρχισε πτωτική πορεία ενώ τα αποτελέσματα του Ιουλίου παρουσίασαν μια μικτή εικόνα: τα έσοδα από εξαγωγές αυξήθηκαν κατά περίπου 7% σε ετήσια βάση, όμως η άνοδος οφειλόταν κυρίως σε μαζικές αποστολές ρολογιών προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, ενόψει των νέων δασμών 39% στα ελβετικά προϊόντα, που είχαν αρχικά ανακοινωθεί τον Απρίλιο και αυξήθηκαν σημαντικά τον Αύγουστο. Διαφορετικά οι εξαγωγές θα είχαν μειωθεί σχεδόν κατά 1%. Τον Αύγουστο σημειώθηκε νέα πτώση, με αποτέλεσμα η συνολική μείωση για τους πρώτους οκτώ μήνες του 2025 να φτάσει περίπου το 1%.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
Πίνακας με τη συνολική αξία των εξαγωγών ελβετικών ρολογιών τους μήνες από Ιανουάριο έως Αύγουστο για τα έτη 2023 έως 2025. Τα ποσοστά σε γκρι χρώμα αναφέρονται στις αλλαγές επί τοις εκατό σε σύγκριση με το 2024.
Το πλήγμα των δασμών

Το 2025, το διεθνές περιβάλλον για τα ελβετικά ρολόγια έχει γίνει αισθητά πιο περίπλοκο. Η κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών επέβαλε τον Απρίλιο έναν καθολικό δασμό 31% στις εισαγωγές προϊόντων από την Ελβετία, με μια μεταβατική περίοδο κατά την οποία εφαρμόζονταν δασμοί μόλις 10%, προκειμένου να δοθεί χρόνος και στις δύο πλευρές να διαπραγματευτούν μια λύση. Τελικά δεν επετεύχθη καμία συμφωνία και στις 7 Αυγούστου τέθηκαν σε ισχύ νέοι δασμοί στα ελβετικά ρολόγια, σε επίπεδο μάλιστα ακόμη υψηλότερο από το αναμενόμενο – 39% αντί για 31%.

Οι συνέπειες των δασμών είναι σοβαρές. Οι ΗΠΑ είναι από το 2021 η πιο σημαντική αγορά εξαγωγών για τα ελβετικά ρολόγια (μέχρι εκείνη τη χρονιά την πρώτη θέση καταλάμβανε η Κίνα). Το 2024 οι εξαγωγές ρολογιών προς τις ΗΠΑ ανήλθαν σε 4,4 δισεκατομμύρια ελβετικά φράγκα, αντιπροσωπεύοντας το 16,8% του συνόλου των εξαγωγών του κλάδου. Οι ίδιοι οι δασμοί, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα για τις μελλοντικές εξελίξεις, δυσχεραίνουν τον προγραμματισμό και τις επενδυτικές αποφάσεις, επιτείνοντας την πίεση στη βιομηχανία. Το πλήγμα δεν αφορά μόνο τον κλάδο, αλλά και την ίδια την Ελβετία, καθώς τα ρολόγια αντιστοιχούν στο 9,2% του συνόλου των ελβετικών εξαγωγών, ποσοστό που τα κατατάσσει στη δεύτερη θέση μετά τα φαρμακευτικά προϊόντα.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
Πίνακας με τα μερίδια ελβετικών εξαγωγών ωρολογίων ανά περιοχή το 2024.

Η αιφνιδιαστική ανακοίνωση των αμερικανικών δασμών προκάλεσε πανικό στον κλάδο. Οι μάρκες και οι λιανοπωλητές έσπευσαν να ενισχύσουν τα αποθέματά τους στις ΗΠΑ προτού επιβληθούν οι δασμοί. Γι’ αυτό και τον Απρίλιο του 2025 οι εξαγωγές προς τις Ηνωμένες Πολιτείες εκτινάχθηκαν κατά +150% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023, ενώ σημειώθηκε και νέα άνοδος τον Ιούλιο (+45%). Αυτές οι αυξήσεις οδήγησαν σε γενική άνοδο 19% των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους. Ωστόσο, αυτή η τάση αναμένεται να αντιστραφεί, όχι μόνο επειδή οι εξαγωγές πραγματοποιήθηκαν νωρίτερα για να προλάβουν τους δασμούς, αλλά και λόγω των αντιδράσεων της αγοράς.

Αρκετοί κατασκευαστές, όπως οι Rolex, Patek Philippe και ορισμένες μάρκες του Swatch Group, απάντησαν στους δασμούς ανακοινώνοντας αυξήσεις στις τιμές λιανικής στις ΗΠΑ. Αυτές οι αυξήσεις είναι πιθανό να επηρεάσουν τη ζήτηση. Άλλες μάρκες, σύμφωνα με πληροφορίες, αποφεύγουν προς το παρόν να αυξήσουν τις τιμές και προσπαθούν είτε να απορροφήσουν είτε να μετακυλήσουν το κόστος, ωστόσο κι αυτό δύσκολα θα συνεχιστεί αν οι δασμοί παραμείνουν σε ισχύ.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
Patek Philippe 4946R Annual Calendar: μία από τις ολοκαίνουριες δημιουργίες του οίκου το 2025.

Η δευτερογενής αγορά έχει επίσης επηρεαστεί, καθώς οι αμερικανικοί δασμοί ισχύουν για όλα τα εισαγόμενα ελβετικά ρολόγια, είτε είναι καινούρια είτε μεταχειρισμένα, ανεξάρτητα από την προέλευσή τους. Προς το παρόν, οι Αμερικανοί μεταπωλητές που κατάφεραν να δημιουργήσουν αποθέματα εκ των προτέρων βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση, αλλά αυτό δεν θα διαρκέσει για πολύ. Η αβεβαιότητα σχετικά με τη μελλοντική διαθεσιμότητα και τη διακύμανση των τιμών οδηγεί πολλούς εμπόρους στο να αναβάλουν τις συναλλαγές, περιμένοντας να σταθεροποιηθεί η κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση, οι Αμερικανοί καταναλωτές είναι πιθανό να αντιμετωπίσουν αυξήσεις τιμών στο άμεσο μέλλον. Ήδη μετά την αρχική ανακοίνωση δασμού 10% τον Απρίλιο, οι τιμές των προϊδιόκτητων ρολογιών κατέγραψαν μέτριες αυξήσεις. Μένει να φανεί σε ποιο βαθμό οι λιανοπωλητές θα μπορέσουν να μετακυλήσουν το επιπλέον κόστος που προέκυψε από τους υψηλότερους δασμούς του Αυγούστου.

Πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσο ευαίσθητοι στις τιμές θα αποδειχθούν οι Αμερικανοί καταναλωτές. Προς το παρόν δείχνουν επιφυλακτικοί. Σύμφωνα με τις οικονομικές προβλέψεις της Deloitte για τις ΗΠΑ (Ιούνιος 2025), οι δαπάνες των καταναλωτών επιβραδύνονται. Οι πραγματικές προσωπικές καταναλωτικές δαπάνες αυξήθηκαν μόλις κατά 1,2% το πρώτο τρίμηνο, πολύ χαμηλότερα από το 4% που είχε καταγραφεί το τελευταίο τρίμηνο του 2024. Οι δαπάνες για διαρκή αγαθά μειώθηκαν κατά 3,8% το πρώτο τρίμηνο και προβλέπεται να μειωθούν περαιτέρω κατά 0,7% το 2025 και κατά 0,2% το 2026. Ο Δείκτης Οικονομικής Ευημερίας της Deloitte υποδηλώνει επίσης ότι η αμερικανική οικονομία επιβραδύνεται. Ο δείκτης υποχώρησε στις 98,6 μονάδες τον Ιούνιο του 2025, από 105,5 τον Δεκέμβριο του 2024, γεγονός που δείχνει ότι οι καταναλωτές αισθάνονται την οικονομική πίεση και γίνονται πιο προσεκτικοί στις δαπάνες τους.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
Προβλέψεις ανάπτυξης της Ελβετικής βιομηχανίας ωρολογίων σε συγκεκριμένες αγορές.
O υπόλοιπος κόσμος

Και στην Ασία, ωστόσο, το κλίμα παραμένει υποτονικό. Οι αγορές της Κίνας και του Χονγκ Κονγκ εξακολουθούν να δέχονται πιέσεις. Το 2024, οι εξαγωγές ελβετικών ρολογιών προς την Κίνα μειώθηκαν στα 2,1 δισεκατομμύρια ελβετικά φράγκα, σημειώνοντας πτώση 26% σε ετήσια βάση και 31% σε σχέση με τα επίπεδα του 2021, κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι εξαγωγές προς το Χονγκ Κονγκ υποχώρησαν επίσης κατά 19% σε σχέση με το 2023, φτάνοντας τα 1,9 δισεκατομμύρια φράγκα. Μαζί, οι δύο αυτές αγορές αντιπροσώπευαν το 15% των ελβετικών εξαγωγών ρολογιών το 2024.

Η εικόνα στις υπόλοιπες αγορές της Ασίας-Ειρηνικού είναι μικτή. Οι εξαγωγές προς τη Σιγκαπούρη και την Ιαπωνία κατέγραψαν ετήσιες μειώσεις της τάξης του 3% και 6% αντίστοιχα, κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του 2025. Το καταναλωτικό κλίμα ήταν εύθραυστο και οι συναλλαγματικές ισοτιμίες δυσμενείς. Αντίθετα, η Ινδία αποτελεί φωτεινή εξαίρεση. Οι εξαγωγές προς τη χώρα από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο αυξήθηκαν σχεδόν κατά 7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024 και πάνω από 30% σε σχέση με το 2023. Με ισχυρή εγχώρια ζήτηση, αυξανόμενο βιοτικό επίπεδο και σημαντικές επενδύσεις στις υποδομές λιανικής, η Ινδία παραμένει η ταχύτερα αναπτυσσόμενη μεγάλη αγορά για τα ελβετικά ρολόγια.

Ποιο είναι το συμπέρασμα; Οι παγκόσμιες τάσεις είναι αντιφατικές. Οι παραδοσιακοί πυλώνες, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα, αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Νέες, αναδυόμενες αγορές όπως η Ινδία προσφέρουν ευκαιρίες, αλλά όχι ακόμη σε κλίμακα ικανή να αντισταθμίσει την πτώση των μεγάλων παραδοσιακών αγορών.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
Εκτίμηση της οικονομικής κατάστασης τους επόμενους 12 μήνες.
Η πολυτέλεια καλά κρατεί

Γενικά η ατμόσφαιρα στη βιομηχανία ρολογιών παραμένει αβέβαιη. Στη συγκεκριμένη έρευνα της Deloitte σε στελέχη της ελβετικής ωρολογοποιίας που έγινε τον Ιούλιο του 2025, δηλαδή πριν από την αύξηση των αμερικανικών δασμών στο 39%, τα στελέχη εκτιμούσαν ότι οι οικονομικές προοπτικές για την Ελβετία ήταν αρνητικές. Επιπλέον, το 43% θεωρούσε αρνητική και την προοπτική για τις βασικές αγορές εξαγωγών.

Ωστόσο, οι απόψεις διαφέρουν ανάλογα με τις κατηγορίες τιμής. Τα μοντέλα υψηλής ωρολογοποιίας με τιμές λιανικής άνω των 50.000 ελβετικών φράγκων αναμένεται να αποδώσουν καλύτερα, καθώς το 64% των στελεχών να διαβλέπει θετικές προοπτικές. Στην κατηγορία των πολυτελών ρολογιών με τιμές λιανικής από 10.000 έως 50.000 φράγκα η εικόνα είναι πιο συγκρατημένη: το 38% κρατά ουδέτερη στάση, ενώ το 32% είναι πιο αισιόδοξο. Αντίθετα, στα οικονομικά ρολόγια (με τιμές κάτω των 1.500 φράγκων) και στα μεσαίας κατηγορίας ρολόγια (από 1.500 έως 10.000 φράγκα), το κλίμα είναι σαφώς πιο απαισιόδοξο, αφού σχεδόν το 60% των στελεχών αξιολογεί αρνητικά τις προοπτικές τους. Αυτή η απόκλιση αντικατοπτρίζει τη συνεχιζόμενη τάση του premiumization που παρατηρείται στην αγορά τα τελευταία χρόνια. Τα ακριβότερα ρολόγια αποδεικνύονται πιο ανθεκτικά και φαίνεται να μην επηρεάζονται από τον πληθωρισμό ή τις γεωπολιτικές και μακροοικονομικές εξελίξεις.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
Τα μοντέλα υψηλής ωρολογοποιίας με τιμές λιανικής άνω των 50.000 ελβετικών φράγκων δεν αναμένεται να αντιμετωπίσουν μεγάλα προβλήματα. Όπως ο οίκος Bianchet που ειδικεύεται στα tourbillons. Στη φωτογραφία τα νέα Bianchet B 1.618 UltraFino.

Όταν ρωτήθηκαν τι προσδοκούν για την ανάπτυξη της ελβετικής ωρολογοποιίας σε διάφορες περιοχές, τα στελέχη εμφανίστηκαν ιδιαίτερα απαισιόδοξα για την Κίνα και το Χονγκ Κονγκ (το 38% και το 41% αντίστοιχα προβλέπουν πτώση) και αυτά είναι τα πιο αρνητικά ποσοστά ανάμεσα σε όλες τις αγορές της έρευνας. Αντίθετα, μόνο το 18% των ερωτηθέντων προβλέπει πτώση στην Ευρώπη και το 20% στη Βόρεια Αμερική, παρόλο που η πλειονότητα, σε ποσοστό 54%, αναμένει μέτρια έως ισχυρή ανάπτυξη στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Η Ινδία, πάντως εξακολουθεί να θεωρείται η πιο υποσχόμενη αγορά: το 79% των στελεχών προβλέπει μέτρια έως ισχυρή ανάπτυξη. Αλλά και το Μεξικό εμφανίζεται ως ένας νέος, απροσδόκητος «παίκτης», με το 50% των στελεχών να αναμένει θετικές επιδόσεις.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
©Watches & Wonders
Επικίνδυνες ισορροπίες

Οι ανησυχίες για το γενικότερο οικονομικό κλίμα αντικατοπτρίζονται ξεκάθαρα στους κινδύνους που εντοπίζουν τα στελέχη για τους επόμενους 12 μήνες. Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η συνεχιζόμενη ισχύς του ελβετικού φράγκου, που εδώ και χρόνια αποτελεί πρόκληση για τους εξαγωγείς, και ακολουθεί η υποτονική παγκόσμια ζήτηση. Στο εσωτερικό της Ελβετίας, η ανατίμηση του φράγκου έχει επίσης επιπτώσεις: η αγορά ρολογιών από τουρίστες δεν είναι πλέον τόσο ελκυστική, καθώς οι συναλλαγματικές ισοτιμίες εξανεμίζουν το πλεονέκτημα της επιστροφής ΦΠΑ.

Παρότι ο πληθωρισμός έχει υποχωρήσει σε πολλές χώρες, οι επιπτώσεις του παραμένουν. Τουλάχιστον τέσσερα στα δέκα στελέχη θεωρούν ότι η μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών αποτελεί σημαντική απειλή. Παράλληλα, η ραγδαία άνοδος της τιμής του χρυσού έχει αναδειχθεί σε νέα πηγή ανησυχίας, ανεβαίνοντας κατά δεκατρείς θέσεις στη λίστα κινδύνων σε σύγκριση με το 2023. Η αύξηση της τιμής του χρυσού κατά 44,5% σε ετήσια βάση έως τις αρχές Σεπτεμβρίου 2025 αποτελεί συχνά ένδειξη αβεβαιότητας στις αγορές και υπογραμμίζει τη γενικότερη ευθραυστότητα της παγκόσμιας οικονομίας. Επηρεάζει επίσης άμεσα το κόστος παραγωγής, ιδίως για τις μάρκες που δραστηριοποιούνται στην υψηλή κατηγορία.

Deloitte Swiss Watches Study 2025
Οι πέντε κορυφαίες αγορές του κόσμου για τις Ελβετικές εξαγωγές ωρολογίων το 2024.

Οι παράγοντες αυτοί ανησυχίας είναι κοινοί σε ολόκληρο τον κλάδο της ωρολογοποιίας, από τις εταιρείες και τους retailers έως τους προμηθευτές. Οι ανησυχίες για ελλείψεις προσωπικού και αύξηση του εργατικού κόστους, που απασχολούσαν τον κλάδο το 2023 έχουν υποχωρήσει. Οι εταιρείες εστιάζουν πλέον περισσότερο σε εξωτερικές πιέσεις και στη διεθνή αστάθεια.

Μεταξύ των κινδύνων που αναφέρθηκαν συχνότερα από τα στελέχη στην έρευνα ήταν οι δασμοί και οι γεωπολιτικές εξελίξεις, ζητήματα που μονοπωλούν την επικαιρότητα και έχουν καθορίσει το κλίμα στον κλάδο τους τελευταίους μήνες. Σε συμπληρωματική ερώτηση της έρευνας, ζητήθηκε από τα στελέχη να αξιολογήσουν την επίδραση εξωτερικών παραγόντων. Πάνω από το 80% θεώρησε ότι τα μέτρα στο εμπόριο (όπως οι δασμοί) έχουν αρνητική επίδραση στις επιχειρήσεις και πάνω από το 90% ότι οι γεωπολιτικές εντάσεις είναι ακόμη πιο επιζήμιες. Οι καταναλωτές, από την άλλη πλευρά, εμφανίζονται πιο διχασμένοι: το 27% δηλώνει ότι οι γεωπολιτικοί παράγοντες επηρεάζουν τις αποφάσεις τους να αγοράσουν, ενώ το 38% επιμένει ότι θα αγόραζε ρολόι ανεξαρτήτως συνθηκών.

Τέλος, αξίζει να επισημάνουμε σε δύο πράγματα: Πρώτον, οι έρευνες πραγματοποιήθηκαν τον Ιούλιο, πριν επιβεβαιωθούν οι δασμοί του 39% από την κυβέρνηση Τραμπ, συνεπώς οι απόψεις του κλάδου σήμερα ενδέχεται να είναι ακόμη πιο απαισιόδοξες. Δεύτερον, αν και πολλοί καταναλωτές δήλωσαν στην έρευνα ότι δεν επηρεάζονται από τη γεωπολιτική, αυτό μένει να αποδειχθεί στην πράξη όταν οι αυξήσεις των τιμών φανούν στην αγορά. Το μέλλον θα δείξει…

Explore More

Deloitte Swiss Watches Study 2025
2025: Χρονιά καμπής για την ωρολογοποιία;
Ανάκαμψη ή επιβράδυνση; Η ετήσια έκθεση της Deloitte για την ελβετική ωρολογοποιία είναι διαφωτιστική: οι τάσεις, οι δασμοί, οι προτιμήσεις του κοινού, η δευτερογενής
Previous
Next
Subscribe